5G اینترنت نسل پنجم

۰۱ مهر ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۶۸۷۰ تازه های فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۱۶۳۱
شرکت‌هایی مانندCompanies، Verizon, AT&T, Qualcomm آزمایش هایی را انجام داده اند که احتمالا شکل استاندارد بین المللی این نسل را شکل خواهد داد
5G اینترنت نسل پنجم

مدت کمی است که شبکه های 3G و 4G میهمان اسمارت فون های ما شده اند اما آنگونه که از کنگره جهانی موبایل خبر می آید، تا سال ۲۰۲۰، اینترنت نسل پنجم یا همان 5G به بهره برداری خواهد رسید. 3G سرعتی تقریبا قابل قبول دارد و 4G را می توان برای مقطع فعلی ایده آل دانست. اما 5G برای ما، به جز سرعت بالاتر چه به ارمغال خواهد آورد؟

 

از فناوری 5G، به عنوان کلید «اینترنت اشیاء» یاد می کنند؛ با سرعتی بی نظیر، همه ی اشیا الکتریکی پیرامون ما می توانند به اینترنت متصل گشته و ارتباطی پایدار داشته باشند. روزی خواهد رسید که میلیاردها سنسور در لوازم برقی خانگی، سیستم های امنیتی، قفل های درب خانه ها، خودروها و پوشیدنی ها تعبیه شوند. موسسه تحقیقاتی Gartner معتقد است تا سال ۲۰۲۰، تعداد ۲۵ میلیارد محصول متصل به اینترنت ساخته خواهد شد؛ این آمار برای سال ۲۰۱۵، به مقدار ۵ میلیارد دستگاه پیشبینی گشته است.

 

همین مقدار عظیم سنسورهاست که باعث می شود کوهی از داده ها ایجاد شود و سرویس دهنده ها نیز برای داشتن سرویسی مطلوب، مجبورند پول های بسیاری برای به روز رسانی تجهیزات خود، صرف نمایند.

 

یکی از مدیران Fujitsu در رابطه با اینترنت اشیا می گوید: «شما به صورت اتوماتیک از ورود فرزندانتان به خانه مطلع می شوید. خودروهایی که در اتوبان می بینید، روزی به صورت اتوماتیک به حرکت خواهند پرداخت.»

 

تمام این فرضیات، توسط داشتن ارتباطی بسیار پر سرعت و پایدار، امکان پذیرند. به سراغ ارقام که برویم، اینترنت 5G تقریبا 100 بار سریع تر از 4G است که این روزها با استفاده از آن، لبخندی بر گوشه لبمان می نشیند. همانگونه که گفته شد، چنین سرعتی، قابلیت های بسیاری در اختیار ذهن نا آرام و قانع نشدنی انسان خواهد گذاشت؛ خودرو های بدون راننده می توانند در شرایط بحرانی، در کسری از ثانیه تصمیم گیری نمایند؛ گفتگو های ویدئویی همانند این خواهند بود که دو فرد در یک اتاقند؛ شهر ها به راحتی می توانند ترافیک، سطح آلودگی هوا و یا جای پارک را پایش کنند، سپس این اطلاعات را به خودروی هوشمند شما برسانند.

 

نکته دیگر در مورد تفاوت اینترنت نسل 4 و 5 اینکه ۴ جی سیگنال تعریف‌شده را از یک ایستگاه به همه جهت‌ها می‌فرستد، ۵ جی ارتباطات ابزار-به-ابزار را تعریف کرده و با نصب ایستگاه‌های کوچک ارسال سیگنال را به‌صورت متمرکز دنبال می‌کند.

 

به نظر می رسد تا چند سال آینده‌، با دنیایی متفاوت رو به رو خواهیم بود. دنیای از ابزارهای هوشمند و انسان های که روز به روز بیشتر به تکنولوژی وابسته خواهند شد.


نظر شما :