راهنمای خرید پاوربانک مناسب

۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۸۲۷ تازه های فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۱۷۱۳
آیا نیاز به یک پاوربانک دارید ولی دقیقا نمی‌دانید چه مواری را برای خرید خود در نظر بگیرید؟
راهنمای خرید پاوربانک مناسب

اگر خارج از منزل و یا در سفر هستیم و دسترسی به برق و امکان شارژ کردن تلفن همراه‌ نداریم. در چنین شرایطی داشتن یک پاوربانک خوب می‌تواند مشکل موجود را به‌خوبی حل کند. اما پس از مراجعه به بازار و مواجهه با طیف گسترده‌ای از انواع پاوربانک‌ با مشخصات فنی و قیمت متفاوت، انتخاب نمونه‌ی ایده‌آل کمی دشوار خواهد بود. 

پاوربانک‌ها انواع مختلف دارند، ولی عملکرد تمامی آن‌ها تا حد زیادی مشابه یکدیگر است. این دسته‌بندی در ابتدا به‌ شما کمک می‌کند، با توجه به نیاز خود، پاوربانک مورد نظر خود را خریداری کنید.

از نظر کاربرد و فناوری به‌کار برده شده در تولید، میتوان به 4 دسته تقسیم کرد: 

۱- پاوربانک مخصوص گوشی هوشمند و تبلت

۲- پاوربانک مخصوص لپ‌تاپ

۳- پاوربانک سولار: مورد پسند دوستداران طبیعت هستند و امکان شارژ پاوربانک از طریق انرژی خورشیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

۴- پاروبانک‌های هوشمند: خروجی ولتاژ و جریان پاوربانک‌های هوشمند، متناسب با نیاز باتری دستگاه قابل تنظیم است و با توجه به نوع دستگاه، قادر به تامین شدت جریان مناسب باتری است. ایمنی این پاوربانک‌ها در سطح بالاتری نسبت به هم‌تایان ارزان‌تر خود قرار دارد.

یکی از نکات مهمی که باید قبل از خرید پاوربانک بدان توجه کنید، ظرفیت آن است. اولین و مهم‌ترین مشخصه‌ی پاوربانک‌های طرفیت آن‌ها است که با واحد میلی‌آمپرساعت یا mAH محاسبه می‌شود. ظرفیت پاوربانک به کاربر نشان می‌دهد چند بار می‌توانید با پاوربانک باتری دستگاه خود را شارژ کنید.

برای محاسبه‌ی ظرفیت واقعی پاوربانک باید ظرفیت اسمی پاوربانک را در میزان راندمان یا بهره‌وری آن ضرب کنید. همان‌طور که گفته‌شد راندمان پاوربانک‌ها با یکدیگر متفاوت است. ممکن است با راندمان ۶۰ یا ۷۰ درصد یا حتی راندمان ۹۰ درصد مواجه باشید. معمولا ظرفیت اسمی و راندمان به‌صورت دو عدد در مشخصات پاوربانک درج می‌شود. اگر میزان بهره‌وری یا راندمان پاوربانک از سوی شرکت سازنده مشخص‌نشده بود، می‌توانید برای محاسبه‌ی ظرفیت واقعی، از درصد راندمان میانگین ۸۰ درصد استفاده کنید. بدین ترتیب اگر پاوربانکی با ظرفیت اسمی ۱۰٬۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت خریداری کنید، به صورت تقریبی ظرفیتی برابر با ۸٬۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت در اختیار خواهید داشت.

بگیرید. 

بدین ترتیب مثلا اگر گوشی هوشمندی با ظرفیت باتری ۱۵۰۰ میلی‌آمپرساعت و راندمان ۸۰ درصد داشته باشید و پاوربانک ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با بهره‌وری ۸۰ درصد خریداری کنید، طبق فرمول ۲.۵ بار می‌توانید گوشی هوشمند خود را با این پاوربانک شارژ کنید. 

۶۰۰۰ × ۰.۸ × ۰.۸ ÷ ۱۵۰۰ = ۲.۵

می‌توانید از این فرمول برای محاسبه‌ی تعداد دفعات قابل شارژ با پاوربانک، استفاده کنید. البته سایت‌هایی هم هستند که به‌راحتی برای شما همین محاسبات را انجام می‌دهند. برای مثال می‌توانید به وب‌سایت powerbankexpert مراجعه کنید؛ نوع گوشی هوشمند و ظرفیت پاوربانک را مشخص کنید، تا تعداد دفعات قابل شارژ گوشی نمایش داده شود.

 

علاوه بر محاسبه‌ی ظرفیت مورد نیاز، باید شدت جریان خروجی پاوربانک را نیز مورد توجه قرار دهید. برخی پاوربانک‌های دارای پورت‌های متعددی هستند و از هر پورت می‌توانید خروجی با شدت‌جریان متفاوت بگیرید. مثلا ممکن است شما برای شارژ کردن دستگاه خود نیاز به پاوربانکی با خروجی USB و دو شدت جریان مختلف مثلا یک آمپر و ۲.۱ آمپر نیاز داشته باشید. 

ظرفیت و شدت جریان خروجی، جزو پارامترهای مهم در انتخاب پاورباک هستند. شدت جریان خروجی پاوربانک می‌تواند بسیار متنوع باشد و با توجه به نیاز خود باید پاوربانک مورد نظرتان را تهیه کنید. بسیاری از پاوربانک‌های بازار، دارای دو پورت با دو شدت جریان مختلف هستند، ولی در بازار پاوربانک‌هایی با یک پورت هم به‌فروش می‌رسند. مثلا اگر دستگاه شما نیاز به شدت جریان ۲.۱ آمپر داشته باشد و پاوربانک شما تنها دارای پورت شدت جریان یک آمپری باشد، باتری خیلی کند شارژ می‌شود. 

یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد سرعت شارژ باتری دستگاه توسط پاوربانک، فناوری به‌کار برده شده در پاوربانک است. اگر پاوربانک از فناوری شارژ سریع بهره برده باشد، بالطبع سریع‌تر باتری دستگاه شما شارژ می‌شود. برخی پاوربانک‌های بازار از فناوری شارژ سریع ۲.۰ یا ۳.۰ کوالکام بهره‌مند هستند که در صورتی که باتری دستگاه شما با این فناوری‌ها سازگاری داشته باشد، می‌توانید پاوربانکی خریداری کنید که باتری دستگاه شما را سریع‌تر شارژ کند.

پاوربانک با فناوری شارژ سریع ۱.۰ معمولا دارای ولتاژ خروجی  ۵ ولت و حداکثر توان ۱۰ وات است. در حالی‌که در فناوری شارژ سریع ۲.۰، خروجی می‌تواند  ۵ ولت، ۹ ولت یا ۱۲ ولت و توان باتری ۱۸ وات باشد. هم‌چنین در فناوری شارژ سریع ۳.۰، ولتاژ خروجی می‌تواند  از ۳.۲ ولت تا ۲۰ ولت باشد و توان خروجی نیز تا ۱۸ وات افزایش پیدا می‌کند. 

اگر می‌خواهید خریدی دقیق داشته باشید، به جنس باتری مورد استفاده در پاوربانک نیز توجه کنید. اگر باتری مورد استفاده در پاوربانک از برندهای متفرقه و البته نامرغوب باشد، عملا مدت زمان زیادی نمی‌توانید از پاوربانک استفاده کنید. باتری‌های از جمله قطعاتی هستند که به مرور زمان مستهلک شده و در کنار کاهش ظرفیت، امکان خرابی و در شرایط حادتر نشتی و انفجار را خواهند داشت. اگر جزو افرادی هستید که از پاوربانک زیاد استفاده می‌کنید، حتما باید حین خرید از کیفیت باتری و طول عمر آن اطمینان حاصل کنید. پاناسونیک، سامسونگ، ال‌جی و CATL بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های باتری‌های لیتیوم یون در جهان هستند که باتری مورد نیاز بسیاری از برند‌های تولیدکننده‌ی پاوربانک در جهان را تامین می‌کنند.

باتری‌های به کار رفته در پاوربانک‌ها، مشابه نمونه‌های گوشی‌های هوشمند است. در نتیجه باتری‌های لیتیوم‌یون یا لیتیوم‌پلیمر این دستگاه‌ها نیز طول عمر مفیدی بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ بار می‌توانند شارژ و دشارژ دارند. در نظر داشته باشید که پاوربانک‌ها به ضربه بسیار حساس هستند و در صورت سقوط از ارتفاع زیاد امکان نشتی مواد شیمیایی یا حتی بروز حادثه را دارد.

 

 


نظر شما :