نسخه های غیر رسمی پیام رسان های محبوب چقدر قابل اعتمادند؟

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۱۹۲ تازه های فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۱۳۸۱
وزیر ارتباطات افزایش میزان استفاده از فیلترشکن و نسخه‌های غیر رسمی تلگرام پس از فیلتر شدن این پیام رسان محبوب را تایید کرد.
نسخه های غیر رسمی پیام رسان های محبوب چقدر قابل اعتمادند؟

بعد از فیلتر شدن تلگرام، از ماه گذشته تاکنون میزان استفاده از فیلترشکن و نسخه‌های غیر رسمی تلگرام افزایش چشمگیری داشته است. تاآنجا که از وزیر ارتباطات کشور تا مدیر عامل تلگرام نسبت به استفاده از این پیام‌رسانهای غیر رسمی واکنش نشان داده اند.

"نسخه‌های غیررسمی پیام رسان تلگرام به هیچ وجه امن نیستند" پاول دورف مدیرعامل تلگرام

 

با وجود اعلام نظرهای متعدد از طرف کارشناسان داخلی و خارجی در حوزه فناوری اطلاعات که ریسک امنیتی اطلاعات را بارها گوشزد کرده اند، اما با فیلتر شدن پیام رسان Telegram و فیلتر نبودن برخی نسخه‌های غیر رسمی، آمار نصب و استفاده از نسخه‎های غیررسمی آن افزایش قابل توجهی داشته است.

در واقع تلگرام به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند نسخه هایی دیگر با طراحی و خدمات مضاعف ارائه کنند. خدماتی از قبیل حالت "روح" بازارسال پیشرفته و مشاهده افراد آنلاین و ... از جمله ویژگیهایی است که نظرکاربران را به خود جلب کرده است اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد دسترسی غیر مجاز به اطلاعات کاربران و هویت برنامه نویسان خواهد بود.

 

اجازه دسترسی ها به اطلاعات روی دستگاه چقدر به تایید کاربر نیاز دارد؟

در هنگام نصب یک اپلیکیشن روی گوشی یا تبلت از کاربر اجازه دسترسی به بخش‌های مختلف گرفته می‌شود که این امکان وجود دارد تا کاربر با آن موافقت نکند. اما شواهد نشان میدهد در برخی از برنامه‌ها با آنکه کاربر اجازه دسترسی نمی‌دهد اما بازهم دسترسی صورت می‌گیرد.

بسیاری از نرم افزارها حتی در نمونه‌های غیر ایرانی و رسمی مانند فیس بوک و اینستاگرام حتی زمانیکه اجازه دسترسی به گالری و تصاویر روی دستگاه خود را لغو می‌کنید، بازهم اپلیکیشن به آنها دسترسی خواهند داشت. 

یکی از اهداف نفوذ نرم افزارهای شبکه های اجتماعی میتواند به بحث مهندسی اجتماعی مرتبط باشد یعنی مشاهده علایق‌ شخصی شما که از طریق بررسی اطلاعات بدست خواهد آمد و آن روی سکه دسترسی به اطلاعات شخصی موجود روی دستگاه شماست که هیچ حد مرزی نخواهد داشت.

در ادامه نظر شما را به مشاهده جدول مقایسه ای چند پیام‌رسان محبوب داخلی جلب کرده (برای مشاهده کلیک کنید) و استفاده از دیگر پیام رسان‌ها و اپلیکیشن‌ها را تنها از مراجع اطلاعاتی تحت نظارت از جمله   و  توصیه میکنیم.


نظر شما :