جلوگیری از ابتلا به باج افزار جدید WannaCryptor

۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۴۰۸۴ اطلاعیه های مرکز فناوری
تعداد بازدید:۴۴۷۳
باج افزار WannaCryptor یا wannacry در طول هفته اخیر خسارت های زیادی را به سازمانهایی در بیش از 150 کشور از جمله ایران وارد کرد.
جلوگیری از ابتلا به باج افزار جدید WannaCryptor

با توجه به اینکه باج‌ افزاری به نام‌های  WannaCryptor، WannaCry یا Wana Decryptor  در سرتاسر دنیا منتشر شده و با قابلیت خود انتشاری توانسته است بسیاری از رایانه‌ها را آلوده ساخته و سبب رمزنگاری فایل‌های اطلاعاتی شود. نکته قابل توجه اینکه تاکنون هیچ‌گونه خبری مبنی بر بازگردانی و دسترس‌پذیری به اطلاعات با پرداخت هزینه‌ به باج‌گیران واصل نشده است.

 

این باج افزار از یک آسیب‌پذیری سرویس SMB سیستم‌عامل ویندوز (سرویس اشتراک‌گذاری فایل‌ها) و بر روی پورت‌های ۱۳۹ و ۴۴۵ شبکه استفاده کرده و موجب آلودگی رایانه می‌شود.

شرکت مایکروسافت وصله (Patch) امنیتی لازم را به منظور رفع آسیب‌پذیری مورد اشاره با شماره MS17-010 ارائه نموده است. این وصله برای نسخه‌های متفاوت سیستم‌عامل ویندوز ارائه شده و با توجه به اهمیت موضوع شرکت مذکور حتی برای سیستم‌عامل‌های از رده خارج خود مانند XP و ۲۰۰۳ نیز آن را منتشر نموده است.

تاکنون روش دقیقی از نحوه انتشار اولیه این باج‌افزار در رایانه‌ها منتشر نشده لیکن به نظر می‌رسد ورود آن به سیستم‌ها از طریق ایمیل‌های ناشناس (فیشینگ) و پیوست‌های آنها یا لینک‌های آلوده در برخی سایت‌های غیرمعتبر می‌باشد، 

به منظور جلوگیری از آلودگی رایانه‌ها و سرورها به این باج افزار ضروری است تمامی کاربران در اسرع وقت نسبت به بروزرسانی سیستم‌عامل اقدام نمایند.

مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه به منظور سهولت در دسترسی به وصله‌های امنیتی،‌ تمامی Update های مورد نیاز را بصورت فایل های مجزا برای سیستم عامل‌های Server و Client در قالب لینک‌های مستقیم دانلود و در اختیار قرار داده است.

کاربران گرامی میتوانند از طریق لینکهای زیر اقدام به دانلود فایل  آپدیت مناسب با سیستم عامل خود نمایند و یا به صورت حضوری به این مرکز و یا نمایندگان حاضر در دانشکده ها مراجعه نمایند.


  دانلود فایل آپدیت بر اساس نوع سیستم عامل

ویندوز 7 نسخه 32 بیتی

ویندوز 7 نسخه 64 بیتی

ویندوز 8.1 نسخه 32 بیتی

ویندوز 8.1 نسخه 64 بیتی

ویندوز 10 نسخه 32 بیتی

ویندوز 10 نسخه 64 بیتی

ویندوز 10 نسخه 32 بیتی 1511

ویندوز 10 نسخه 64 بیتی 1511

ویندوز 10 نسخه 32 بیتی 1607

ویندوز 10 نسخه 64 بیتی 1607

ویندوز سرور 2003 نسخه 64

ویندوز سرور 2008 نسخه 64

ویندوز سرور 2012 نسخه 64

ویندوز سرور 2016 نسخه 64

 

 


نظر شما :