راه اندازی مرکز مدیریت بحران سرورهای دانشگاه

۰۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۷۶۵ اطلاعیه های مرکز فناوری
تعداد بازدید:۲۲۵۸
بلایای طبیعی و اتفاقات غیر مترقبه همچون سیل، زلزله، آتش سوزی، اشکالات تاسیساتی همچون مشکل برق و مواردی از این دست، مشکلاتی است که ...
راه اندازی مرکز مدیریت بحران سرورهای دانشگاه

بلایای طبیعی و اتفاقات غیر مترقبه همچون سیل، زلزله، آتش سوزی، اشکالات تاسیساتی همچون مشکل برق و مواردی از این دست، مشکلاتی است که هر لحظه امکان رخداد داشته و ممکن است موجب از دست رفتن کل ساختار زیرساخت یک سازمان و متعاقباً قطع شدن سرویسهای آن سازمان و یا در بدترین حالت از دست رفتن کل اطلاعات و داده های تمام سامانه های آن سازمان شود. از این رو نظر به حساسیت سرویسهای ارائه شده در دانشگاه و حیاطی بودن داده های سامانه ها همچون سامانه آموزشی که قلب فعالیتهای آموزشی دانشگاه و همچنین سامانه اتوماسیون اداری که قلب فعالیتهای سازمانی دانشگاه را تشکیل داده اند، فراهم آوردن ساختاری برای ذخیره سازی و پشتیبان گیری داده های سامانه ها در محل جغرافیایی دیگر خارج از دیتاسنتر اصلی امری ضروری است. در این خصوص نیز اداره سرورینگ دانشگاه طی یک سال تلاش اتاق مدیریت بحران و پشتیبانی دیتاسنتر اصلی(Disaster Site) را در یکی از دانشکده های دیگر دانشگاه راه اندازی و در نیمه دوم سال 95 مورد بهره برداری قرار گرفت. در این اتاق با استفاده از یک بک آپ سرور و یک دستگاه SAN Storage از داده های سامانه ها به صورت دوره های روزانه، یک روز در میان و هفتگی با استفاده از نرم افزار Acronis Advance Backup and Replication پشتیبان گیری به عمل می آید. این مهم باعث می شود در صورتی که بدترین اتفاق برای دیتاسنتر رخ دهد و تمامی داده های هر سامانه ای از دست برود، کل سامانه و یا حتی به تفکیک فایل در هر سامانه قابل بازیابی کامل می باشد. تجربه ی موفق این مورد در سامانه ی آزمون دکتری دانشگاه بود که به هیچ عنوان اختلالی در دسترسی و یا از دست رفتن داده ای بوجود نیامد.

این قابلیت درکنار بستر اصلی مجازی سازی یکپارچه ی دانشگاه موجب شده است تا به لطف خدا تا کنون مشکلی در زمینه ی سامانه ها پیش نیاید و اطلاعاتی در سامانه ها از دست نرود.


نظر شما :