حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور

۱۳ بهمن ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۵۷۴ تازه های فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۲۶۲۰
گزارش‌ها حاکی است شرکت اپل شروع به حذف اپلیکیشن‌های تولید شده در داخل کرده است
حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور

شرکت اپل حذف برنامه های ios که توسط برنامه نویس های ایرانی راه اندازی شده است را آغاز کرده است. قبل ازاین اپل با رویکردی محدود اپل استور را برای ایرانی ها در سپتامبر 2016 باز نمود و به تدریج برخی محدودیت ها را به طور دوره ای از آن زمان لغو کرد اما به گفته تکراسا، شرکت‌هایی که در حال حاضر اقدام به آپلود اپلیکیشن‌هایشان می‌کنند، با پیامی مواجه می‌شوند که در بخشی از آن آمده "حضور اپ‌های تسهیل‌کننده امور مالی برای شرکت‌های داخل ایران ممکن است در تبعیت از قوانین مربوط به تحریم ایران نباشد"


چند روز پیش اپلیکیشن بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران، دیجی‌کالا، از اپ‌استور حذف شد. این درحالی است که دیجی‌کالا از سیستم پرداخت شاپرک استفاده می‌کند که به طور کامل از سیستم جهانی جدا است و هیچ تراکنشی با خارج ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد فعالیتش منافاتی با شرایط و ضوابط اعلام شده اپل نداشته باشد.


طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم اکنون 17 شرکت واردکننده رسمی انواع گوشی‏های آی‌فون در ایران هستند و ماهانه نزدیک به 100هزار دستگاه فقط iPhon به ایران به صورت قاچاق وارد می شود. همین مساله بازار فروش خدمات و لوازم جانبی این برند را نیز بسیار رونق بخشیده است و اگر اپل میتوانست به طور جدی وارد بازار ایران شود به طور حتم با معامله ای پر سود مواجه بود.

با این حال قواعد معاملات و تحریم ایرانی ها توسط وزارت خزانه داری آمریکا این شرکت ها را از ورود به بازار ایران منع می کند. براساس اخبار شبکه های خبری تکنولوژی، اپل بیانیه زیر را برای استارت آپ های ایرانی که سعی میکردند اپلیکیشن ها را در ایران آپلود کنند فرستاده است:
           "متاسفانه هیچ اپل استوری در ایران وجود ندارد به علاوه اینکه تسهیل مبادلات برای تجار یا شرکت ها در ایران بر اساس قوانین تحریم و مبادله با ایران منع شده است. به همین دلیل ما قادر نیستیم تقاضای شما را در این زمان بپذیریم. ما شما را تشویق میکنیم که درخواستتان را مجددا بفرستید بلکه قوانین تجارت جهانی در مورد پذیرش اجازه این کارکرد ها تجدید نظر کند"


نظر شما :