اگر از قوانین آتی پیروی نشود، فعالیت OpenAI در اروپا متوقف خواهد شد

۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۹ کد : ۲۱۸۷۷ تازه های فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۲۳۹
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، با توجه به نگرانی‌هایی که درباره قوانین هوش مصنوعی در اروپا دارد، می‌گوید که فعالیت شرکت در قاره‌ی سبز ممکن است به پایان برسد.
اگر از قوانین آتی پیروی نشود، فعالیت OpenAI در اروپا متوقف خواهد شد

مدیرعامل OpenAI در مصاحبه با خبرنگاران در لندن گفت نگرانی‌های زیادی درباره‌ی تصویب لایحه‌ی هوش مصنوعی در اتحادیه‌ی اروپا دارد. این لایحه شامل تعهدات جدیدی برای سازندگان سیستم‌های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگی است که خدماتی مانند ChatGPT و DALL-E را ارائه می‌دهند.

طبق گزارش فایننشال تایمز، آلتمن در مصاحبه خود گفت:

جزئیات واقعاً مهم هستند و سعی خواهیم کرد رعایت کنیم؛ اما اگر نتوانیم عمل کنیم، فعالیت خود را در اروپا متوقف خواهیم کرد.-

آلتمن نگران است که سیستم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT در قوانین اتحادیه‌ی اروپا به‌عنوان ابزارهایی بسیار خطرناک شناخته شوند. اتحادیه‌ی اروپا پیش‌نیازهایی از سرویس‌های هوش مصنوعی برای شفاف‌سازی امنیت فعالیت آن‌ها می‌خواهد.

یکی از مقررات پیش‌نویس فعلی اتحادیه‌ی اروپا، سازندگان مدل‌های بنیادی سرویس‌های هوش مصنوعی را به ارائه‌ی اطلاعاتی همچون قدرت محاسباتی، زمان آموزش، اندازه، قدرت مدل و خلاصه‌ای از داده‌های دارای حق کپی‌رایت ملزم می‌کند.

مدتی قبل، OpenAI اطلاعات فنی مدل‌های خود را به‌اشتراک می‌گذاشت؛ اما با افزایش ارزش تجاری ابزارهایش، انتشار اطلاعات را متوقف کرد. ایلیا سوتسکور، یکی از بنیان‌گذاران OpenAI اسفند ۱۴۰۱ در مصاحبه‌ با ورج، ارائه‌ی اطلاعات از سوی شرکت مبتوعش را اشتباه دانست و گفت که باعث کپی‌برداری رقبا می‌شود.

علاوه‌بر تهدیدهای تجاری، شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی با ارائه‌ی اطلاعات، در‌معرض شکایت برای حقوق ناشر (کپی‌رایت) قرار می‌گیرند. برای مثال، از هوش مصنوعی استبیلیتی (Stability AI) به استفاده از تصاویر مربوط به گتی (Getty Images) برای تولید تصاویری با عنوان هوش مصنوعی شکایت شده است.

سم آلتمن به سیاست‌مداران آمریکایی گفته است که قوانین باید بیشتر درباره‌ی پیشرفت سیستم‌های هوش مصنوعی در آینده و قدرتمندتر‌شدن آن‌ها اعمال شود؛ اما تمرکز اتحادیه‌ی اروپا بیشتر روی قابلیت‌های فعلی نرم‌افزار هوش مصنوعی است.

منبع:

زومیت

Getty Images

کلید واژه ها: chatgpt openAI


نظر شما :